Het uitbesteden van IT kan voor veel organisaties een oplossing zijn om te focussen op de kernactiviteiten en om IT-uitdagingen effectief op te pakken. Ook kan altijd beschikbare en up-to-date technologie een motivatie zijn. Al met al zorg je dat je als organisatie een stuk productiever bent en blijft. IT-outsourcing is echter in verschillende vormen beschikbaar, zoals On Demand IT Support of je kiest voor een Managed IT Provider. Welk type IT-outsourcing voor jouw organisatie geschikt is, hangt af van het type organisatie, je resources en je expertise. Wij vergelijken het voor je.
Wat is On Demand IT Support (ODITS)?
Zoals de naam al doet vermoeden, verwijst het On Demand model naar de methode van het leveren van IT-diensten aan bedrijven op basis van fee-for-service. Ook wel pay-per-service. Geen breuk, geen reparatie. Dat betekent dat het een projectgebaseerd model is, waarbij IT-bedrijven hun diensten alleen aanbieden als er iets kapot is of aandacht nodig heeft. Een IT-dienstverlener voert diensten uit naar behoefte en factureert de klant voor het voltooide werk. Deze diensten kunnen reparaties, upgrades of installaties zijn.
Wat is Managed IT?
Aan de andere kant is Managed IT een model dat zich richt op preventief, proactief en real-time onderhoud. Het kijkt niet naar een enkel probleem in de IT-infrastructuur, maar beschouwt deze als een geheel. Door dit proces kan een Managed Service Provider (MSP) effectief problemen voorkomen, de downtime verminderen en het netwerk van een organisatie op de lange termijn soepeler laten draaien.
Wat zijn de verschillen tussen On Demand IT en Managed IT?
-
Benadering van IT-problemen
Het belangrijkste verschil tussen de twee IT-modellen is de benadering van IT-problemen. Dat is duidelijk. Waar ODITS betekent dat IT-diensten worden geleverd wanneer een probleem zich voordoet, staat Managed IT altijd “aan” en monitort het tegelijkertijd je IT-infrastructuur.
-
Kosten
On Demand IT Support is in veel gevallen goedkoper voor een organisatie, omdat je alleen betaalt voor diensten wanneer je ze nodig hebt. Je betaalt hier op basis van een fee-for-service. Dit betekent dat je als organisatie geen IT-kosten maakt in periodes dat je systemen goed opereren. Echter kan Managed IT op de lange termijn kostenefficiënter zijn. Omdat het de meeste uitdagingen aan de voorkant voorkomt of oplost vóórdat ze überhaupt problemen worden. Hier betaal je vaak op basis van een vast maandbedrag of andere afgesproken termijn. Hierdoor ben je gebonden aan een fixed price.
-
Complexiteit van de services
De services op basis van Managed IT zijn een stuk uitgebreider dan On Demand. Bij Managed IT Services wordt een team aangedragen als verlengstuk van je organisatie, die de dagelijkse werkzaamheden op het gebied van IT oppakt. Hierdoor is het Managed IT team automatisch een stuk bekender met je systemen, omdat ze er actief in werken. In het geval van On Demand IT Support biedt een team ondersteuning wanneer het nodig is, op projectbasis. Het IT-team monitort dus niet constant de IT-infrastructuur van je organisatie en stuurt hierop bij, maar schiet pas in de startblokken wanneer een probleem is ontstaan.
Kenmerken van organisaties die gebruikmaken van On Demand IT
We hebben een Managed Services Provider vergeleken met On Demand services op het gebied van IT. De beste vorm van IT-outsourcing is echter voor elke organisatie anders. We kunnen ons voorstellen dat in veel gevallen Managed IT efficiënter lijkt, maar er zijn voldoende redenen om te kiezen voor On Demand IT. Wat zijn kenmerken van organisaties die voor On Demand IT gaan?
- Niet overdreven afhankelijk van technologie, waardoor constante monitoring niet per definitie noodzakelijk is;
- IT-problemen komen niet vaak voor, waardoor een fixed price niet voordelig is;
- Eenvoudige IT-behoeften (bijvoorbeeld technologie die alleen wordt gebruikt voor e-mails of printen), waardoor het eigen IT-team de meeste uitdagingen kan oplossen;
- Beperkt budget voor IT, wat betekent dat pay-per-service interessanter kan zijn;
- Laag aantal gebruikers van technologie, waardoor de IT-infrastructuur minder complex is en minder inspanning nodig kan zijn;
- Organisaties met weinig werkruimte beschikbaar. IT-services op aanvraag hebben als eigenschap dat er minder IT-werknemers op locatie benodigd zijn.
Conclusie
Al met al past Managed IT services met name bij organisaties met complexe operaties op het gebied van IT. Hiermee is je IT-infrastructuur altijd up-to-date en voorkom je proactief problemen. On Demand IT services zijn interessant voor organisaties die wat kleiner zijn, een minder complexe IT-infrastructuur hebben of enkel ad-hoc ondersteuning zoeken in het IT-team.
Vanuit Innvolve pakken wij enkel On Demand vragen op wanneer de uurbesteding minimaal 40 uur is. We verzorgen dan een offerte en voeren het project uit onder leiding van één van onze projectmedewerkers. Een serieuze aanpak, dus. Kleinere vragen pakken we hierdoor in principe niet op. Het is wél mogelijk om een dienst af te nemen die hierin voorziet. Hierin combineren we een light-versie van co-Managed service met het On Demand model. De ODITS.
Meer weten over Managed IT of On Demand IT Support? Lees verder of bel vrijblijvend even met Dave!
Meer innformatie?
Wil je meer weten over Managed IT vs. On Demand IT (ODITS), neem dan contact met ons op.