Net voor ‘de coronatijd’ startte Sanne Huijsmans als HR medewerker bij Innvolve. Samen met Carolien Dekkers vormt zij het HR team van Innvolve. Wij vroegen Sanne hoe het is om HR medewerker te zijn in deze tijd en hoe het -ondanks alle beperkingen en maatregelen- toch lukt om het Brabantse hart van Innvolve te laten kloppen en de betrokkenheid, het contact en de gezelligheid vast te houden. En… Sanne deelt met ons vijf tips om succesvol thuis te werken.

Maar voor we beginnen… voor degene die jou nog niet kennen, wie ben je?

Mijn naam is Sanne Huijsmans, 25 jaar (vanaf vrijdag 26 jaar: felicitaties kom maar door – red. 😉). Ik studeerde strategisch HRM, werkte hiervoor bij Philips en ben viavia in contact gekomen met Innvolve, waar ik sinds januari helemaal op mijn plek zit! Als ik niet aan het werk ben, ben ik graag sportief bezig, o.a. circuittraining en boksen. Daarnaast houd ik van gezelligheid, terrasje pakken, uiteten en ga ik graag op stap.

Hoe is het voor jou om HR, een functie waarin het draait om ‘contact’, uit te voeren in deze Corona tijd, waarin juist zoveel beperkingen op contact worden gelegd?

Dit was in het begin voor ons allemaal erg zoeken. We zijn een hechte club mensen en zien elkaar regelmatig, zowel op kantoor, bij de klant, als privé. Maar dit kon ineens niet meer! We zijn daarom, natuurlijk binnen de richtlijnen, opzoek gegaan naar manieren om toch contact te blijven houden. Natuurlijk konden onze gesprekken doorgaan via Microsoft Teams, maar échte betrokkenheid creëren, dat vergt wel wat meer creativiteit!

Innvolve staat natuurlijk voor betrokkenheid. Hoe kregen jullie het voor elkaar om het Brabantse hart van Innvolve toch te laten kloppen?

Zoals gezegd, we zijn echt op zoek gegaan naar creatieve manieren om de Brabantse gezelligheid in ere te houden: zo brachten we in de eerste week iedereen een lekker ‘thuiswerkpakketje’, richtten we de digitale coffeecorner in en bezorgden we iedereen persoonlijk een DIY Bossche Bollen pakket. Ook de Corona pubquiz en Bingo ontbraken bij ons niet. Kortom, we halen echt alles uit de kast om wel met elkaar verbonden te blijven. Dat vinden we altijd belangrijk, maar zeker in deze gekke tijden.

Veel mensen missen het bekende informele praatje om op de hoogte te blijven van wat er speelt in de organisatie. Hoe houden jullie Innvolvers betrokken en geïnformeerd?

Naast de coffeecorner die ik al noemde zijn we ook onze Innvolve groepsapp nog intensiever gaan gebruiken. We plaatsen hierin regelmatig video updates waarin onze accountmanagers, recruiter of wij vanuit HR vertellen wat er speelt. Ook maakt elke week een andere Innvolver een vlog waarin hij of zij vertelt waar hij mee bezig is en een kijkje geeft op de thuiswerkplek. Als reallife contact niet kan, is video toch echt het fijnste alternatief.

Voor veel mensen was het thuiswerken best even wennen, maar het ziet er naar uit dat thuiswerken voorlopig nog wel even de norm blijft. Vanuit jouw rol begeleid je veel Innvolvers in deze omschakeling. Wat zie je hierin? Welke tips kan jij geven om thuiswerken ook op lange termijn succesvol te laten zijn?

In het begin was het voor iedereen wennen. Iedereen liep ook tegen andere dingen aan. De één zat met het hele gezin thuis waardoor het lastig was om alles tegelijkertijd op te vangen, terwijl de ander de hele dag alleen thuis zat en juist dát weer lastig vond. Toch merk je dat nu bijna iedereen zijn draai gevonden heeft. Mensen zien ook echt de voordelen van thuiswerken in, voor sommige scheelt het bijvoorbeeld een hoop reistijd, mensen geven aan thuis efficiënter te kunnen werken door minder afgeleid te worden etc.

Om ook op lange termijn succesvol thuis te werken geef ik graag nog 5 tips mee:

  1. Houd je normale werkritme aan
    Hoe verleidelijk het ook is om je ’s morgens nog even lekker om te draaien of ’s avonds in je pyjama nog wat mails te gaan wegtikken: houd zoveel mogelijk je normale werkritme aan. Sta op tijd op en begin je dag zoals je gewend bent. Je werkt veel productiever door je normale ritme vast te houden.
  2. Zorg voor een werkplek waar je je kunt afsluiten
    Toen we in april nog hals over kop met een monitor onder de arm naar huis renden, was het prima om deze even op de keukentafel te zetten. Maar nu het er naar uit ziet dat thuiswerken echt nog wel even de norm blijft, is mijn advies: richt een fijne en comfortabele werkplek in. Een goede stoel, bureau en beeldscherm op juiste hoogte voorkomen lichamelijke klachten. En als het enigszins mogelijk is zeg ik: zorg dat deze ruimte ook afgesloten kan worden. Op die manier word je tijdens werk niet afgeleid door eventuele kinderen of allerlei huishoudelijke klusjes die nog moeten gebeuren en kun je andersom aan het eind van de dag je werk ook echt achter je laten.
  3. Neem pauze
    Hoewel het makkelijk lijkt om de hele dag achter je laptop door te gaan, raad ik aan om ook echt je pauzes te nemen. Op kantoor kom je nog eens van je plek af voor een kop koffie, een praatje met een collega en de lunchpauze. Probeer dit soort pauzes ook te houden wanneer je thuiswerkt. Even de laptop dicht en lunchen, een wandelingetje maken of een collega bellen. Je zult merken dat je vaak weer frisser en productiever aan de slag kunt.
  4. Digitale communicatie vraagt om duidelijkheid!
    Alles valt of staat met duidelijke communicatie. Daar is natuurlijk niks nieuws aan, maar juist op afstand kan dit een uitdaging zijn. Een e-mail of whatsapp berichtje kan vaak anders geïnterpreteerd worden. Pak die telefoon en probeer vooral veel te (video) bellen. Op deze manier kun je je boodschap vaak duidelijker overbrengen en extra toelichten.
  5. Small talk
    We missen het allemaal, het ‘praatje-pot’ bij het koffiezetapparaat. Met thuiswerken is dit minder vanzelfsprekend. Ieder werkt redelijk voor zich en alleen voor het hoognodige spreek je elkaar. Ook in een videocall merk je dat je vaak snel ‘ter zake’ komt en het informele praatje er bij in schiet. Probeer dit er toch vooral in te houden. Het zorgt voor een goede sfeer, even wat afleiding en je krijgt meer mee van wat er bij collega’s speelt.

Het HR team van Innvolve: Sanne Huijsmans & Carolien Dekkers

Ook geïnteresseerd in een leuke baan bij het meest betrokken IT bedrijf van Nederland? Neem dan een kijkje bij onze vacatures!