WERKEN MET INNVOLVE - GREENWHEELS

GREENWHEELS'S TRANSITIE NAAR AZURE CLOUD

De hardware die Greenwheels in een extern datacenter had draaien raakte verouderd. Tegelijkertijd wilde de organisatie zich klaar maken voor nog snellere innovatie. Samen met Innvolve en CloudNation nam Greenwheels de stap naar de Azure Cloud. Sander Groenenberg is hoofd van de IT afdeling van Greenwheels en deelt zijn ervaringen over deze migratie.

Lees businesscase

GREENWHEELS

  • Opgericht in 1995

  • Hoofdvestiging in Rotterdam
  • Mobiliteitssector

  • 255 werkplekken

Wat is jouw rol bij Greenwheels en kun je kort iets vertellen over je achtergrond?

Mijn naam is Sander Groenenberg en ik ben het hoofd van de IT afdeling van Greenwheels. De afgelopen 12 jaar heb ik als consultant gewerkt op het gebied van QA & Releasing. Zo’n zes jaar geleden kwam ik in een opdracht bij Greenwheels, waar ik binnen het IT team verschillende rollen heb opgepakt. De klik met Greenwheels was uiteindelijk zo goed dat ik vier jaar geleden in vaste dienst ben gegaan. Sinds drie jaar heb ik de leiding over de volledige IT afdeling.

Was dit voor jou de eerste ervaring met het migreren van bedrijf kritische systemen naar de Publieke Cloud ?

Ja, en dat is best spannend..! Dit project was voor zowel Greenwheels als voor mij de eerste ervaring in het migreren van systemen naar de Public Cloud.

De hardware die we in een extern datacenter hadden draaien raakte verouderd en tevens kwamen we op een punt dat we meer flexibiliteit nodig hadden om ons applicatie landschap te kunnen moderniseren en klaar te maken voor nog snellere innovatie. De combinatie van deze twee aspecten is het moment geweest dat we zijn gaan onderzoeken of het wel verstandig was om op de conventionele manier verder te gaan en gingen investeren in nieuwe hardware of dat het tijd (en een goed idee) was om naar de Cloud te gaan.

Wat is het startpunt geweest voor Greenwheels om een migratie naar de Publiek Cloud te overwegen?

Wat zochten jullie in een partner?

We zochten vooral een partner die ons bij de hand kon nemen en ons kon leren naar de Cloud te gaan en eenmaal daar onze broek zelf op te houden. We wilden dus een partij die deze migratie met ons zou doen en niet voor ons.

"Nu de migratie is afgerond zijn we eigenlijk pas net begonnen. De mogelijkheden zijn vanaf nu eindeloos."

Op welke manier hebben jullie het selectie proces voor een passende partner gerealiseerd ?

Toen we eenmaal het besluit hadden genomen om naar de Azure Cloud te gaan hebben we een aantal partijen benaderd die ons mogelijk zouden kunnen helpen. Die hebben allemaal een pitch gedaan – voor zowel management als onze senior developers- en daar hebben we uiteindelijk een keuze uit gemaakt.

Heeft de Publieke Cloud gebracht wat jullie ervan verwacht hadden?

Op dit moment hebben we een deel van ons IT landschap succesvol gemigreerd, maar we zijn er nog niet. Wel zien we al wat de voordelen deels zijn (en zullen gaan worden), vooral op het gebied van beschikbaarheid en schaalbaarheid van onze infrastructuur. Daarnaast beginnen onze ontwikkel teams bekender te raken met de mogelijkheden en nieuwe technologieën die Azure met zich meebrengt. Ik verwacht dat 2021 het jaar wordt dat we een aantal grote stappen gaan zetten.

Hoe zag het traject eruit? Welke fases hebben jullie doorlopen van initiële beslissing tot migratie?

Op welke manier hebben jullie de migratie gerealiseerd?

De migratie is gerealiseerd deels door lift en shift en deels waren er al een aantal applicaties Cloud-ready die we verder geoptimaliseerd hebben om op het Cloud platform te draaien. Met name de grootste en meest verouderde legacy systemen systemen zijn in eerste instantie lift en shift gemigreerd, deze gaan we in een volgende fase Cloud-native herbouwen.

Zijn er aspecten die anders zijn gelopen dan oorspronkelijk gepland? Welke elementen zou je kunnen benoemen van zaken die je hebt geleerd en eventueel anders zou doen?

Ik ben ervan overtuigd dat bij een project in een gebied dat onbekend is voor de hele organisatie alles uiteindelijk anders loopt dan oorspronkelijk gepland. Wat ik anders zou doen in het vervolg is iets sneller/ flexibeler reageren. Wij hebben wat langer vastgehouden aan het originele plan dan nodig was. In het oorspronkelijke plan doe je toch aannames over hoe snel mensen dingen oppikken/ leren en behandel je complexe onderwerpen zoals security op hoog niveau. Als je dan bezig bent ontdek je dat de materie complexer is dan gedacht en de complexiteit van je legacy applicaties en infrastructuur continue voor onvoorziene obstakels zorgen.

Hoe kijken jullie terug op het traject?

Echt terugkijken kan natuurlijk pas als de migratie fase helemaal voorbij is. Maar tot dusverre ben ik erg tevreden met het resultaat. Dat we onze belangrijkste systeem nu stabiel in de Cloud hebben draaien en dat niemand buiten IT en ook onze klanten daar iets van gemerkt hebben, dat is voor mij een heel belangrijk gegeven. Dit is zeker het resultaat van een goede voorbereiding. Door de tijd te nemen om alles vooraf goed te ontwerpen, voor te bereiden en testen, is de migratie niet ten kosten gegaan van de continuïteit van onze business. Soms heb je de grootste impact door geen (business) impact te hebben!

Hoe gaan jullie nu verder?

We zijn bezig met een ontdekkingsreis in voor ons onbekend terrein, soms gaat het misschien niet zo snel als ik zou willen en komen we uitdagingen tegen. We leren ‘on the job’ en nog best snel ook en ik moet zeggen dat de resultaten die we nu al zien de energie geven om volle bak door te gaan. Als we deze fase hebben afgerond hebben we een enorme stap gemaakt voor Greenwheels maar de potentie die er ligt om verder te verbeteren en innoveren is gigantisch.