Wat is ITSM?
ITSM [ieh-tee-es-em] – kort voor IT service management – gaat over de manier waarop IT-teams hun end-to-end bezorging van IT-services ingeregeld hebben. Dit gaat over alle processen en activiteiten rondom het ontwerp, ontwikkeling, bezorging, beheer, support en verbetering van de services. Het principe van ITSM is dat IT-functies als één dienst moeten werken. Hier ligt de focus op de behoeften van gebruikers, waar systemen worden afgestemd op doelstellingen van de organisatie.
ITSM kent voordelen voor zowel organisaties, IT-afdelingen als gebruikers:
IT-afdelingen
- Verhoogde productiviteit;
- Verbeterde gebruikerservaring en -tevredenheid;
- Betere schaalbaarheid van processen;
- Snellere detectie van gevaren.
Organisaties
- Wendbaarheid;
- Kostenbesparend;
- Minder IT-problemen en betere respons;
- Verbeterde service en support;
- Eenvoudige naleving van compliance en wettelijke vereisten.
Gebruikers
- Betere IT-support;
- Duidelijke rollen en verantwoordelijkheden;
- Makkelijk toegang tot informatie en support.