Wat is ITIL?

ITIL [ieh-til] – kort voor Information Technology Infrastructure Library – is een framework voor IT-activiteiten, waaronder IT service management en asset management. Het doel van het ITIL framework is om IT-services af te stemmen op de behoeftes van de organisatie. Daarmee is het het meest populaire ITSM-framework. ITIL bestaat uit 26 processen, onderverdeeld in vijf fasen van de lifecycle. Alle processen en functies spelen een belangrijke rol in het leveren van IT-services van hoge kwaliteit. De voordelen van IT op basis van ITIL zijn hogere tevredenheid van klanten en gebruikers en de mogelijkheid om constant verbetering te waarborgen in de dynamische IT-wereld.

De vijf fasen van dit framework:

  • Service Strategy. Het analyseren van de markt;
  • Service Design. Planning, design en processen van producten vastleggen en realiseren;
  • Service Transition. Het onderhoud en verbeteren van bestaande services;
  • Service Operations. Naadloze levering van kwalitatieve services;
  • Continual Service Improvement (CSI). Zoeken naar mogelijkheden tot verbetering en evaluatie van de effecten.