We kunnen er eigenlijk niet meer omheen: de Digitale Werkplek speelt een grote rol in veel organisaties. Ook in de zorgsector heeft het zijn intrede gedaan. Steeds meer zien we de Modern Workplace in de zorg ingericht worden: de vraag stijgt. Dit geldt zelfs voor zorgmedewerkers die tot nu toe niet of nauwelijks een (vaste) werkplek hadden, zoals in de ambulante zorg. Waarom we een heel blog wijden aan de Digitale Werkplek in de zorg, is simpel: er zijn allerlei ontwikkelingen gaande in de sector die de vraag en behoefte ernaar doen stijgen.

Waarom?

Want ligt dit dan aan de digitalisering van onze hele maatschappij? Of heeft het specifiek met de sector te maken? Het komt onder de streep op één reden neer: er ontstaat steeds meer druk op de zorg. Er wordt veel aandacht besteed aan het verhogen van de efficiëntie en productiviteit en het verlagen van de kosten. Dit heeft te maken met de vergrijzing van de maatschappij, personeelstekorten én de consument die steeds kritischer wordt. Ook heeft de introductie van de AVG-wetgeving – Algemene Verordening Gegevensbescherming – als gevolg dat er strengere wetten zijn met betrekking tot de omgang met (persoons)gegevens. Ook voor zorgmedewerkers. Dit kan het dagelijkse werk ingewikkelder maken en hierdoor ligt er meer nadruk op de beveiliging van gegevens waar de zorg dagelijks mee werkt.

Efficiëntieslag

Om het werk in de zorg efficiënt en mobiel te maken, is de juiste technologische ondersteuning nodig. Deze technologie ontwikkelt zich razendsnel en er komen steeds meer oplossingen om de zorg te ondersteunen. Het bezitten van een mobiele telefoon heeft heel veel voordelen, zo ook voor de zorg. Huisartsen en werknemers in de ouderenzorg zijn hierdoor bijvoorbeeld makkelijker te bereiken. Dit resulteert er ook in dat zorgmedewerkers steeds meer buiten het ziekenhuis aan het werk (kunnen) zijn.

        1. Mobiele telefoon in de zorg

Vorig jaar werd al voorspeld dat 97% van de verpleegkundigen en huisartsen in 2022 gebruik zouden maken van M-health. Een Digitale Werkplek voor de mobiele telefoon. Geen uitgebreide desktop, vol mappen en documenten, maar een simpele applicatie. Bedoeld om de onderlinge communicatie te verbeteren, administratieve fouten veelal te voorkomen en de patiëntenzorg efficiënter te laten verlopen.

        2. Data

Data wordt ook steeds meer gebruikt om de zorg gestroomlijnder te maken. Wellicht heb je zelf een fitbit in gebruik, maar bijvoorbeeld ook de Strava-app analyseert data die uiteindelijk verbanden en patronen kan ontdekken op het gebied van gezondheid. Dit zorgt er dan weer voor dat er steeds meer voorspeld en voorzien kan worden, wat de werklading op ten duur zal verminderen.

Eén adaptive of een gepersonaliseerde werkplek?

Conclusie: een zorgmedewerker moet makkelijk, mobiel en – ook niet onbelangrijk – veilig kunnen werken. Informatie moet snel te vinden zijn, artsen en verpleegkundigen moeten altijd en overal beschikbaar zijn en de rapportage en communicatie snel en vlot verlopen. Met zowel collega’s als cliënten.

De oplossing? Eén Digitale Werkplek waar alle informatie, nieuws, applicaties en online werkomgeving te vinden zijn om goed te kunnen werken. Ook voor mensen met weinig IT-kennis werkt de interface altijd eenvoudig en blijft dit hetzelfde, ongeacht de technologie die erachter draait.

Een individuele zorgmedewerker heeft eigenlijk nooit alle informatie en applicaties nodig die de instelling heeft. Daar is de rol-gebaseerde werkplek voor: het laat per werknemer alleen díe dingen zien die hij of zij (dagelijks) gebruikt. En als iemand tóch toegang nodig heeft tot veel verschillende applicaties of documenten, zijn er nog de zogenoemde “Gedeelde Ruimtes” waarin de werkplek georganiseerd kan worden op basis van teams of doelen.

Voordelen van de Modern Workplace in de zorg

  • Single Sign-On voor de toegankelijkheid in één klik
  • Multi-Factor Authenticatie voor optimale gegevensbeveiliging
  • Conditional Access, waarbij de toegangsvoorwaarden de beveiliging ondersteunen
  • Anyplace, anywhere: altijd en overal efficiënt werken

 

Zorgorganisatie De Kindertelefoon richtte – samen met Innvolve – 690 Digitale Werkplekken in voor de Alles Oké Supportlijn. Het resultaat: een efficiënte, flexibele en veilige omgeving om in te werken. Ook benieuwd wat dit voor jouw (zorg-)organisatie kan betekenen? Innvolve.me neemt je er graag in mee. 

Gerelateerd

Meer innformatie?

Wil je meer weten over Modern Workplace in de zorg, neem dan contact met ons op.