Digitale transformatie? In het kort; het gebruik van “digitaal” in jouw organisatie en eigenlijk ook het veranderen van jouw organisatie om waarde te leveren in een digitale wereld. Microsoft noemt de digitale transformatie ook wel het “Happy Work Life”. Digitale transformatie wordt gedreven door een combinatie van meerdere trends en triggers; sommige hebben ons al een aantal jaar beïnvloed, andere nog veel langer, en sommige slechts sinds kort. Wij bespreken vier grote drijfveren van de digitale transformatie..: 

Drijfveer 1: Razendsnelle digitale vooruitgang

We leven in het digitale tijdperk. In de afgelopen decennia is de technologie vooruitgegaan met gigantische snelheid en heeft het zijn weg gevonden naar ons dagelijks leven. Op een manier die we ons zo’n twintig jaar geleden niet eens hadden kunnen voorstellen. En het zal de komende jaren ongetwijfeld nog wel zo doorgaan. Dit betekent dat deze ontwikkelingen ook de komende jaren ons leven zullen blijven veranderen in de manier waarop jij en ik werken, winkelen, en ga zo door. Dit betekent dan weer voor jouw organisatie dat je snel op deze veranderingen moet kunnen reageren.

Een digitale transformatie is dus zeker niet iets waar je één keer doorheen gaat. Het gaat echt om een fundamentele verandering van jouw organisatie om niet alleen toekomstbestendig te worden, maar vooral ook te blijven. Je hebt als organisatie een flexibele en innovatieve manier van zakendoen nodig in het aanbieden van je producten en diensten.

Het draait niet alleen om concurrentievoordeel, dat wendbaar en innovatief zijn. Het gaat ook gewoon om je bestaansrecht. Jouw organisatie moet veerkrachtig zijn voor veranderingen (en dan niet alleen degene die je kunt verwachten). Dit hebben we allemaal wel gemerkt in de Corona-uitbraak (laten we het hier vooral niet te veel meer over hebben ;-) ), die een duidelijk onderscheid creëerde tussen veerkrachtige organisaties die zich snel aanpasten en innovatieve manieren wisten te bedenken om nog steeds waarde voor hun klanten te genereren, en de bedrijven die dat niet deden.

Veerkrachtig zijn is zeker niet hetzelfde als reactief zijn. Het is inderdaad belangrijk om snel op veranderingen te kunnen reageren, maar de organisaties die meegaan in deze snelle veranderingen  – niet alleen voor nu, maar ook voor de toekomst – hebben meer kans om te groeien en voorop te lopen dan bedrijven die dat niet doen. Eigenlijk was dat ook de reden dat wij als Innvolve een optimale Moderne Werkplek creëerden: Innvolve Me.

Drijfveer 2: Het IT-team als bijdrager aan organisatiedoelen

Heel lang was de IT-afdeling voor veel organisaties er vooral om de systemen draaiende te houden en zich bezig te houden met de dagelijkse gang van zaken. Om de servers online te houden, ervoor te zorgen dat iedereen toegang heeft tot wifi en nieuwe hardware aan te schaffen. Echter is de rol van de IT-er sterk aan het veranderen. Want ook het bijdragen van inkomsten, innovatie mogelijk maken en concurrentievoordeel creëren, worden steeds meer de verantwoordelijkheid van de CIO. Want de meeste digitale transformaties worden simpelweg gedreven door groeimogelijkheden. Steeds meer wordt er van IT verwacht dat het team niet alleen de juiste technologie implementeert, maar ook bijdraagt aan innovatie en groei van de hele organisatie.

Drijfveer 3: Veranderende verwachtingen van de klant

We kunnen wel stellen dat consumenten aardig verwend zijn. Als ze vandaag iets bestellen, verwachten ze dat het morgen voor de deur staat. Verrassend is dat overigens niet, want consumenten hebben die ervaring al eens gekregen. Dat heeft weer invloed op de verwachtingen van de toekomst. Stel jezelf eens de vraag: zou je liever producten kopen van een bedrijf met een realtime klantenservice chat, of een bedrijf waar je moet bellen en een half uur in de wacht staat, mocht je problemen ondervinden of een vraag hebben? Kun je je tegenwoordig überhaupt een succesvol bedrijf voorstellen zonder online klantenservice? Een paar jaar geleden misschien wel, maar de verwachtingen zijn écht veranderd. En dat is óók zo in het bedrijfsleven.

Door het gebruik van technologie is er oneindig veel mogelijk geworden. Elke dag vinden organisaties nieuwe toepassingen van data om de consument een nóg persoonlijkere ervaring te bieden. Komt dat even goed uit, want 70% (!) van de consumenten vinden die persoonlijke processen juist zo belangrijk.

Dus elke keer dat een consument zo’n positieve ervaring heeft gehad, stijgen de verwachtingen weer. Wat in een notendop in feite betekent dat als één organisatie hun niveau verhoogt, alle anderen dit óók moeten doen. Niet voldoen aan de klantverwachtingen betekent achterop raken, en andersom. Dit betekent dat ook jouw organisatie continu moeten innoveren en zich moeten ontwikkelen om bij te blijven.

Drijfveer 4: De pandemie

Oké, toch nog even terugkomend op de pandemie. Het is een voor de hand liggende drijfveer, maar zeker niet minder belangrijk. Door de pandemie moesten organisaties over de hele wereld hun manier van werken aanpassen. Kantoren gingen dicht en we gingen remote werken. In de eerste drie maanden van de pandemie zijn – je kunt het al raden – de technologie-uitgaven sneller gestegen dan ooit tevoren. Er moesten nieuwe oplossingen en processen worden geïntroduceerd om digitaal met elkaar samen te kunnen werken. En dat dan ook nog effectief.

Maar het dwong organisaties niet alleen om snel de juiste technologie gereed te krijgen om werken op afstand mogelijk te maken; het bood een nieuwe kijk op werken op afstand en ook op het gebruik van technologie. De manier waarop we samenwerkten veranderde in no-time en we zijn zo flexibel en veerkrachtig geweest als nodig was.

Op naar dé digitale werkplek

Er zijn een aantal drijfveren die de digitale transformatie teweeg hebben gebracht. Die ervoor hebben gezorgd dat steeds meer organisaties zich bewust zijn van de voordelen van een sterke digitale werkomgeving. Zodat je als organisatie flexibel en veerkrachtig bent wanneer het nodig is. Benieuwd naar de optimale digitale werkplek? Behoefte aan de omslag naar het efficiënte “Happy Work Life”? Beginnen is soms pittig, maar wij helpen je er heel graag bij. Misschien is de gratis demo van Innvolve een sterke eerste stap voor jouw organisatie!

Gerelateerd

Meer innformatie?

Wil je meer weten over How it all started: Vier drijfveren van de digitale transformatie, neem dan contact met ons op.