
We draaien de rollen een keer om: dit keer stelden wij Yanne, onze coach binnen Innvolve, de vragen, zoals zij dat meestal bij ons doet. Sinds 2,5 jaar coacht en ondersteunt zij namelijk onze IT-consultants. Yanne vertelt over hoe belangrijk coaching is, hoe onze consultants de coaching daadwerkelijk ervaren én ze geeft een aantal goede adviezen mee.
Met Yanne Vagevuur.
“Als we allemaal onze krachten nóg meer gaan inzetten bij de klant of in onze rol, dán word je authentiek.”
Waarom ben jij initieel gestart als coach?
“Met zes jaar oud begon ik met theater en musical en al vrij snel werd ik daar heel serieus in en wist ik: daar wil ik iets mee gaan doen. Toen ben ik theaterteksten gaan schrijven en auditeerde ik uiteindelijk voor een opleiding tot theaterregisseur. In die auditierondes begon ik mezelf echter af te vragen: waarom wil ik dit worden? Waar ik toen achter kwam, was dat ik het vooral leuk vond om anderen te zien groeien, te ontwikkelen en individuen te verbinden. Dat was eigenlijk de reden voor de keuze om psycholoog te worden. Uiteindelijk ben ik in mijn werk het grensgebied tussen gezondheid en organisatie gaan opzoeken.”
Hoe ziet coaching bij Innvolve eruit?
“Tot ik 2,5 jaar geleden bij Innvolve in dienst kwam, was er geen coach. In het begin was er best wat weerstand vanuit de organisatie. Want een psycholoog: dat klinkt heel zwaar en wat moet je ervan verwachten? Ik coach op werk én op privégebied. Binnen Innvolve heb ik ook alle vrijheid om coaching in te richten zoals ik dat wil. Mijn coaching heb ik altijd aangepast qua frequentie naar de behoefte van een consultant. Dus de één zie ik elke twee weken en de ander iedere drie maanden. Daarnaast weten Innvolvers me altijd te vinden als het nodig is. Ik laat de regie daarin bij de ander. Bijna iedereen geeft aan dat ze minimaal drie afspraken per jaar willen plannen. Consultants zeggen dat die stok achter de deur, dat vaste moment, goed is om even te reflecteren en terug te kijken naar waar ze mee bezig zijn.”
Assessment
“In ons sollicitatieproces nemen we een assessment af bij de kandidaat. Hierin stellen we een aantal vragen om een beeld te krijgen van iemands kwaliteiten, communicatiestijl en karakter. Er is geen goed of fout, maar zo kunnen we inschatten in hoeverre een kandidaat bij een bepaalde rol en in het team past. De punten waar je in het assessment minder hoog op scoort, zijn geen negatieve punten. En ook niet per se ontwikkelpunten. Het zijn gewoon dingen die jij niet bent.”
“Daarnaast kan het assessment ook als startpunt dienen voor coachingsgesprekken. Binnen de hele organisatie kan coaching worden aangevraagd en als de situatie ernaar vraagt, kan de Innvolver voorafgaand aan de afspraak een assessment invullen. Zo kan de coaching wat gerichter worden ingestoken.”
Wat vinden IT-consultants van de coaching?
“Uit de jaarlijkse coachingevaluatie die we versturen, blijkt dat onze consultants ontzettend blij zijn met de coaching die we aanbieden binnen Innvolve. We stellen ook de vraag: zou je het aanbevelen aan anderen? Daar antwoordt iedereen met “Ja” op. Mensen voelen zich gehoord, gezien, en alles is bespreekbaar. Soms zou je over een uitdaging denken: “dit moet ik in mijn privéleven oplossen”. Echter, is niet alles makkelijk uit te spreken in je privéleven. Bijvoorbeeld omdat de reacties uit je directe omgeving snel oplossingsgericht zijn. Ik ben er daarom als coach om te vragen: “Waarom raakt je dit zo? Wat maakt dit zo lastig?”. De eerste persoon met een burn-out die met alleen maar werk-gerelateerde situaties te kampen had, die moet ik nog tegenkomen. Het is altijd een wisselwerking. Daarom coach ik op zowel werk- als privégebied. Het is daarnaast ook goed dat je niet alleen wordt gecoacht door je leidinggevende, want die is ook verantwoordelijk voor het beoordelen van jou als medewerker”.
Wat zijn de meest voorkomende uitdagingen waar IT-consultants mee worstelen?
“Binnen Innvolve hebben we een vrij jonge doelgroep. De jongere generaties, daar komt veel op af en zij ervaren over het algemeen veel stress, maar ook bij meer senior consultants zie je dat zij behoefte hebben aan coaching wanneer er bijvoorbeeld veel verandering plaatsvindt in een organisatie.”
“Vaak komen de grootste uitdagingen voor IT-consultants neer op assertiviteit en grenzen aangeven. In de IT-dienstverlening vind je namelijk allemaal servicegerichte mensen die het heel graag goed willen doen. Maar ik moet eerlijk zeggen: uiteindelijk zijn dit uitdagingen die ik bij alle doelgroepen ben tegengekomen. Wél krijg ik ook technische vragen, want het technische vakgebied ontwikkelt heel snel. Dus: “Hoe houd ik dit allemaal bij? Waar moet ik op inzetten?”. Zoals met AI en Security: dat gaat zó rap en je moet je huidige certificeringen continu vernieuwen. En als IT-consultant werk je aan verschillende projecten bij verschillende opdrachten. Je CV wordt dus vaker onder de loep genomen en je moet je geregeld bewijzen. Dan is het best fijn om af en toe een uurtje op een stoel te kunnen zitten, je uit te spreken, en even stil te staan bij hoe je je voelt.”
Is er nog iets dat je mee wil geven aan IT-consultants en lezers?
“Mensen komen vaak bij mij met het idee dat ze heel veel moeten ontwikkelen en moeten werken aan dingen waar ze niet goed in zijn. Het idee “ik moet nog meer kunnen”. We zitten juist in een maatschappij waarin veel van ons wordt gevraagd en we het idee hebben dat we de hele tijd nóg meer moeten doen. Ik probeer juist te kijken: hoe kan je meer jezelf zijn? Hoe kan je jezelf in je kracht zetten? Dus als jij niet goed bent in X, dan hoef je dat niet altijd bij te plussen om daar net zo goed in te worden als een ander. Je moet juist kijken naar waar jij heel goed in bent en dát gebruiken om je doelen te bereiken. Want als we allemaal werken aan onze ontwikkelpunten, dan wordt iedereen gemiddeld. Terwijl als we allemaal onze krachten nóg meer gaan inzetten bij de klant of in onze rol, dán word je authentiek. Dan ga je je onderscheiden en lekkerder in je vel zitten. Sterker nog, dan gaan dingen vaak vanzelf en daar krijg je energie van.”
Meer innformatie?
Wil je meer weten over Coaching van IT-consultants, neem dan contact met ons op.