Duurzame Detachering

Vandaag ruilen we ons zwart-witte thema even in voor groene termen. Want Duurzame Detachering, daar geloven wij heilig in. Het is een manier van werken wat onder andere binnen de IT-wereld een groot verschil kan maken voor beide partijen in de Detacheringsdienstverlening. Voor zowel de klant als de Consultant. Maar wat maakt het dan “duurzaam” en wat zijn de voor- en nadelen?  

Met Tobias.

Duurzame Detachering: wat houdt dat in? 

Duurzame Detachering houdt in dat je als organisatie op de lange termijn waarde toevoegt aan je klant of de opdrachtgever. Het gaat dan niet zo zeer om de commerciële inzet die je als detacheringspartij realiseert, maar over het proactief meedenken met de klant en haar toekomstplannen. Niet alleen voor dát jaar, maar ook voor de komende vijf jaren. Je bent sparringpartner van de klant op het gebied van innovatie. Maar ook over onderwerpen die een stapje teruggaan. Welke kennis hebben we op welk moment nodig om onze doelen te behalen? Dit draait uiteindelijk allemaal om een relatie gebaseerd op wederzijds vertrouwen. Wederzijds vertrouwen bouw je niet overnight op: daar gaat wat tijd overheen. En daar komt de jarenlange en proactieve samenwerking weer terug. 

Maar ook als de commerciële relatie even op een lager pitje ligt, blijf je in gesprek met de klant en probeer je tot passende oplossingen te komen. Deze oplossingen zijn in de detacheringswereld altijd met mensen. Een Consultant komt het huidige IT-team van de klant versterken met benodigde kennis of een stuk expertise die relevant is voor het project. Binnen Duurzame Detachering hoort ook dat je als accountmanager of Consultant soms een stap vóór moet zijn op de stakeholders bij de klant. Dit doe je door in de gaten te houden wat er bij andere klanten speelt en hoe de markt evolueert. Zo voorzie je welke kennis de klantorganisatie nodig heeft om haar toekomstplannen te realiseren. Hier speel je op in door aan de achterkant op zoek te gaan naar deze kennis. Of je speelt Consultants vrij uit de eigen portefeuille.

“Via Coaching en regelmatig contact met de accountmanager, zorgen wij ervoor dat onze Consultants blijven groeien en goed passen bij de opdrachtgever. Hierdoor ontstaan de sterke en langdurige relaties én zorgen we ervoor dat de Consultants de aandacht krijgen die zij verdienen.

Tobias van den Hurk. 

Voordelen van Duurzame Detachering  

We benoemden al kort dat Duurzame Detachering voordelen kent aan zowel de klant- als de Consultantkant. Om het makkelijk te houden, sommen we het voor je op: 

Opdrachtgever 

  • Flexibiliteit. Wanneer bij de klant op de korte termijn extra IT-kennis nodig is, kan de IT-manager of –verantwoordelijke dit via detachering realiseren. Dit is bijvoorbeeld van toepassing wanneer een Cloudmigratie wordt opgestart. Omdat de Consultant wettelijk niet in dienst komt bij de opdrachtgever, ben je als klant niet gebonden aan een arbeidscontract. 
  • Arbeidskrapte omzeilen. Het zal niet als verrassing komen dat de arbeidskrapte in de IT een grote uitdaging is voor het opzetten van inhoudelijk sterke IT-projectteams. Via detachering kan een organisatie tóch aan versterking komen. Wanneer zij nog geen samenwerking zijn aangegaan met één partij, kunnen zij gaan zoeken naar een partij die de gewenste expertise biedt. Wanneer er wél al een samenwerking is aangegaan met een Consultancy-team, kunnen zij de vraag daar uitzetten.  
  • Samenwerking. Wanneer de klant besluit om IT-kennis op te halen via een detacheringspartij, gaan zij een samenwerking aan. Wanneer deze samenwerking – daar komt ‘ie weer: Duurzame Detachering – duurzaam is, ontstaat er wederzijds belang. Zo gaat een derde partij meedenken met je strategie en heb je er een sparringpartner bij die proactief mee kan helpen aan het behalen van je doelen. 
  • Sollicitatieprocedure door detacheerder. Last maar zeker not least: de Consultancy-partij neemt het sollicitatieproces tot haar rekening. De klant ontzorgen. Helemaal wanneer de samenwerking al dusdanig vertrouwd is, dat de klant direct kan vertrouwen op een goede Consultant aan tafel. Bij Innvolve vindt er al een strenge voorselectie, een intake en een goede voorbereiding van het kennismakingsgesprek plaats. Nog vóór de Consultant en opdrachtgever de eerste keer kennismaken. Dit scheelt voor de opdrachtgever veel tijd, omdat een organisatie als Innvolve een heel stuk wegneemt in het voortraject. 

Consultant 

  • Flexibiliteit. Ook voor de Consultants geldt: doordat je geen arbeidscontract aangaat bij de opdrachtgever, ben je in staat om te switchen van opdracht én kan je in korte tijd in verschillende “keukens” meekijken. Dit is vooral heel interessant voor junioren en medioren. Zij zijn vaak nog zoekende in waar ze nu écht energie van krijgen of willen ervaring opdoen.
  • Zekerheid. Bij Innvolve als Consultancypartij krijg je direct een vast contract. Dus zelfs wanneer je even niet op een opdracht zit, krijg je gewoon je salaris doorbetaald. Ongeacht de reden daarvoor. Je geniet dus van alle voordelen van een vast dienstverband en er wordt altijd samen gekeken naar een passende nieuwe opdracht. Tussentijds hoef jij je niet druk te maken over je inkomen of baanzekerheid!
  • Interessante arbeidsvoorwaarden. Doordat de detacheringspartij achter de Consultant als doel heeft om jouw belangen te behartigen, bieden zij snel een aantrekkelijk salaris aan de Consultant. Daarnaast krijg je bij Innvolve bijvoorbeeld een hoog mobiliteitsbudget om de reis naar de opdrachtgever zo comfortabel mogelijk te maken. Of je nu kiest voor een auto met internationale tankpas, een elektrische fiets of een ov-abonnement.  

En nadelen, zijn die er ook? 

Elk voordeel heeft zijn nadeel en dat geldt natuurlijk ook voor (Duurzame) Detachering. Laten we er niet omheen draaien:

Opdrachtgever 

  • Investering. Een nadeel van het feit dat de Consultant niet in dienst komt in jouw organisatie, is dat je geen salaris maar een uurtarief betaald zolang de IT-kennis benodigd is. Een uurtarief is altijd hoger dan een salaris omgerekend per uur, waardoor de kosten onder de streep hoger uitkomen. Echter, heb je als klant de flexibiliteit om de samenwerking op te zeggen wanneer het project is afgerond.  

Consultant 

  • Niet honkvast. Aan de ene kant kan je werken bij verschillende (soorten) opdrachtgevers en aan verschillende projecten, waar je veel ervaring mee opdoet. Aan de andere kant betekent dit dat je vaak van kortere duur deel uitmaakt van een IT-team. Hierdoor kan het voelen alsof je minder betrokken bent bij één organisatie. Echter, vinden wij het als Consultancy Team heel belangrijk om Consultants ook altijd betrokken te houden bij Innvolve. Door technische sparringsessies, persoonlijke coaching en informele events, bijvoorbeeld. Daar proberen wij als Innvolve het verschil te maken. 

Tips voor een duurzame relatie met je klant 

En nu even concreet: hoe zorg je er nou voor dat je als detacheerder het verschil maakt voor beide partijen? Voor jouw klantorganisaties én je Consultants. 

  1. Hou je Consultants betrokken bij je organisatie en geef ze de ruimte om te ontwikkelen. Check constant in of hij of zij nog op de goede plek zit bij het project, zodat je allereerst vanuit de Consultant een goede relatie kunt opbouwen met de opdrachtgever; 
  2. Blijf ook constant in contact met de opdrachtgever om te peilen hoe de samenwerking verloopt en of het werk van de Consultant nog in lijn ligt met de verwachtingen. Zo bouw je vertrouwen op. En dát komt weer ten goede aan de toekomstige resultaten;
  3. Ook door proactief meedenken met de behoeften van de klantorganisatie in lijn met haar toekomstplannen, laat je zien dat je bent betrokken bij de doelen én kan je net een stapje harder lopen dan een andere partij zou doen. 

Het klinkt misschien allemaal heel vanzelfsprekend, maar de omgekeerde wereld komt nog zó vaak voor. Dat er – en niet eens “bij wijze van” – CV’s over de schutting worden gegooid en er pas wordt geacteerd wanneer er slechte geluiden binnenkomen. De kunst zit hem juist in het vooruitdenken en daar constant op bijsturen binnen de samenwerking.

Conclusie 

Om ervoor te zorgen dat een Consultant blijft groeien en goed past bij het project van de klant, stimuleer je Duurzame Detachering. Vandaar dat we dit bij Innvolve heel belangrijk vinden. We werken met een heel aantal klanten al meer dan vijf jaar samen door proactief in te spelen op wat we zien gebeuren in de markt, bij andere klanten of vooruit te kijken naar wat er bij desbetreffende klant staat te gebeuren. Vanwege wederzijds vertrouwen kunnen wij als Innvolve – wij noemen het Innvolve Consultancy – al vooruitwerken aan een oplossing voor de klant. En vooral: daarmee het verschil maken.

Gerelateerd

Meer innformatie?

Wil je meer weten over Duurzame Detachering, neem dan contact met ons op.