AvePoint Cloud Back-up vs. Microsoft Cloud Back-up

In de digitale wereld waarin wij nu leven en werken, zijn we automatisch afhankelijk van IT-systemen waar (kritieke) bedrijfsprocessen op draaien en data wordt opgeslagen. Het gevaar van ransomware, storingen in hardware, menselijke fouten of een brand bij ICT-apparatuur, zit in een klein hoekje. Daarom is het van groot belang om altijd een recente kopie van je originele data te hebben. Vanuit onze ervaring kan het voor veel organisaties nuttig zijn om eens goed te kijken naar hun huidige back-up inrichting. Maar hoe verhouden verschillende back-up-oplossingen in de Cloud zich tot elkaar? En welke back-up past het beste bij jouw organisatie?

Nog even terug: wat is AvePoint?

AvePoint is een geavanceerd SaaS- en Data Management Platform. Het beschermt, migreert en beheert data om de samenwerking in de Microsoft Cloud, SalesForce, Dynamics 365 en Google Workspace te beveiligen. Het biedt daarin ook Cloud back-up oplossingen om ransomware-aanvallen, gebruikers- of toestemingsfouten te bestrijden. Een Cloudservice wordt namelijk geleverd op basis van een Service Level Agreement (SLA). Dit dekt echter nooit alle manier waarop data verloren kan gaan. Daarom moedigen zelfs Cloudproviders aan om bij een derde partij een hersteloplossing of back-up in te richten.

En wat is Microsoft 365?

Microsoft 365 – voorheen Office 365 – is een Cloudservice die wordt gehost door Microsoft. Het is een combinatie van Microsoft-applicaties gericht op digitaal werken, die privé of zakelijk kan worden aangeschaft op basis van een abonnement. Dit samen vormt een digitale werkplekomgeving die gepersonaliseerd kan worden en altijd en overal kan worden benaderd. Doordat er in de Public Cloud wordt gewerkt, staat Microsoft 365 bekend als een veilige werkomgeving waarin optimaal samengewerkt kan worden via applicaties als SharePoint en Teams.

De back-up van Microsoft 365 is als preview wereldwijd beschikbaar in alle zakelijke Cloudomgevingen. Naar verwachting wordt de back-up-oplossing medio 2024 beschikbaar gesteld.

Native Microsoft 365 Back-up vs. AvePoint Cloud Back-up

Wanneer het aankomt op het beschermen van zakelijke Microsoft 365-gegevens, heb je als organisatie twee prominente opties. De ingebouwde back-upmogelijkheden van Microsoft of de AvePoint Cloud Back-up-oplossing. Hoewel beide diensten het doel dienen om jouw gegevens veilig te stellen, zijn er enkele belangrijke verschillen om te overwegen.

  1. Automatische back-ups

Microsoft 365 biedt automatische back-ups die elke 12 uur worden uitgevoerd. Daar tegenover biedt AvePoint Cloud Back-up de mogelijkheid om tot vier keer per dag automatisch back-ups te maken. Dit zorgt voor een hogere frequentie van de back-up waardoor minder gegevens verloren kunnen gaan bij een incident.

  1. Herstelgranulariteit

Met Microsoft 365 kunnen sitecollecties worden hersteld, door contact op te nemen met Microsoft. De hersteltijd is echter onbekend. AvePoint Cloud Back-up biedt directe en snelle herstelmogelijkheden voor verloren inhoud, zonder dat je daarbij afhankelijk bent van de ondersteuning van Microsoft.

  1. Gegevensbeheer

Een ander belangrijk verschil is het beheer van de back-upgegevens. Met AvePoint Cloud Back-up behoud je volledige toegang en controle over je back-upgegevens, terwijl je bij Microsoft 365 afhankelijk bent van het standaardretentie- en herstelbeleid van Microsoft. De back-up van AvePoint Cloud wordt los van de tenant van Microsoft uitgevoerd.

  1. Bescherming tegen verschillende scenario’s

AvePoint Cloud Back-up biedt bescherming tegen een breed scala aan scenario’s, zoals ransomware-aanvallen, Microsoft 365-uitval, gebroken permissies en corrupte bestanden. De Microsoft 365 Back-up dekt ook serviceonderbrekingen, maar biedt beperkte ondersteuning voor deze scenario’s. Het dekt namelijk geen Microsoft 365-uitval en fouten in toestemmingen. Daarnaast is Microsoft 365 Back-up in veel scenario’s beperkt tot een herstelperiode van 30 dagen.

Kosten

We kunnen ons voorstellen dat ook de kosten een belangrijke overweging zijn in de beslissing voor een geschikte back-up voor jouw organisatie. De AvePoint Cloud Back-up wordt aangeboden voor een prijs van €5,- per gebruiker per maand. Voor Microsoft 365 Back-up geldt dat de back-up dienst is inbegrepen in de licenties van Microsoft 365 business. De kosten voor een M365-licentie variëren van €5,60 per gebruiker per maand voor een Business Basic pakket, tot €20,60 per gebruiker per maand voor een Premium licentie. Het is overigens ook mogelijk om een licentie exclusief Microsoft Teams aan te schaffen. Dan variëren de prijzen van €4,60 per gebruiker per maand tot €18,60 per gebruiker per maand. Deze prijzen zijn hoger dan AvePoint Cloud Back-up, maar bieden direct een pakket dat digitaal (samen)werken voor jouw organisatie mogelijk maakt.

Conclusie

Het kiezen van de juiste back-up-oplossing hangt af van de specifieke behoeften van jouw organisatie. Denk daarbij aan overwegingen over de vereiste frequentie van back-ups, de mate van controle en toegang die nodig is over back-upgegevens. En natuurlijk het budget. Beide back-up-oplossingen bieden hun eigen unieke voordelen en het is belangrijk om een weloverwogen beslissing te nemen die de bedrijfscontinuïteit en gegevensintegriteit waarborgt.

Sparren over de beste back-up-oplossing voor jouw organisatie of meer weten over Microsoft 365 en gegevensbescherming? Wij helpen graag! Maak bijvoorbeeld hieronder makkelijk een (bel)afspraak met Dave of lees meer over Cybersecurity.

 


Gerelateerd

Meer innformatie?

Wil je meer weten over AvePoint Cloud Back-up vs. Microsoft 365 Back-up, neem dan contact met ons op.