Binnen de IT zijn er jaarlijks veel conferenties over veel verschillende onderwerpen. Vorig jaar heb ik Techorama in Antwerpen kunnen bezoeken en dit jaar heb ik vanuit Innvolve de kans gehad om CloudFest te ontdekken. CloudFest, zoals de naam suggereert, is een conferentie die hoofdzakelijk over de cloud en diens ontwikkelingen gaat. Het hoofdonderwerp van 2023: The Resilient Cloud. Het is maandag 20 maart 2023, en het is tijd om af te reizen naar het Zwarte Woud in Duitsland, naar het dorpje Rust, waar we ongeveer 8000 andere, enthousiaste cloud professionals, CTO’s, CEO’s en meer tegen gaan komen.

De locatie

Maar wat maakt het kleine dorpje Rust nou zo bijzonder als locatie voor CloudFest? Dat is een simpel antwoord: Europa-Park. Dit pretpark is één van de grootste van Europa en jaarlijks drukbezocht. En ieder jaar (buiten de coronajaren, uiteraard) is dit pretpark, enkele dagen voordat het park voor het reguliere publiek opent, de unieke locatie om een conferentie over de cloud te houden. En, speciaal voor bezoekers van CloudFest, zijn ook een aantal attracties én alle wandelpaden in het park toegankelijk. Bij welke andere conferentie heb je zo’n unieke omgeving en de kans om informatieve sessies af te wisselen met gierende adrenaline in één van de achtbanen?

The Resilient Cloud

Elk jaar probeert CloudFest een thema te vinden om alle keynotes van dat jaar op te baseren. Dit keer gaat dat over The Resilient Cloud. Hoe houden we de cloud toekomstbestendig? Met alle groei die de afgelopen jaren plaatsgevonden heeft in de cloud, en alle ontwikkeling in het IT-landschap, is het belangrijk dat we klaar zijn voor de toekomst en de onzekerheden die daarbij horen.

Hoewel er veel onzekerheden zijn, weten we een aantal dingen al wél. Zo zal de verantwoordelijkheid van Cloud Service Providers steeds toenemen en zullen ze ook voorbereid moeten zijn op de security challenges van de toekomst, waaronder quantum computing. De huidige encryptie-algoritmes zijn onvoldoende sterk en er wordt al druk gewerkt aan een nieuwe standaard om de veiligheid te kunnen waarborgen.

De drie dagen van CloudFest hebben ieder een eigen sub-thema waar de sessies van die dag zo goed als mogelijk in gegroepeerd zijn: The Digital Supply Chain, Protectors of the Internet, en Retention is the New Acquisition. De sessies waren gemiddeld ongeveer 20 minuten lang en gaven daarmee ook de kans om veel afwisseling in één dag te hebben.

De ongeveer 250 sprekers komen van grote en kleine bedrijven wereldwijd, zoals Intel, of zijn mensen die veel voor het internet betekend hebben. Denk aan Paul Vixie, één van de bedenkers van het DNS-protocol, of aan Michael Widenius, maker van de bekende databases mysql en MariaDB. Ook was er een échte cyborg (Neil Harbisson) die als kleurenblind persoon door middel van een implant kleuren kan horen en daarmee kan herkennen.

Roller-Coaster Pitch op CloudFest

Iedereen kent de elevator pitch wel. Tijdens CloudFest kregen elf tech-startups de kans om een pitch te houden over hun startup, en de winnaar ging er met drieduizend euro aan cloud credits vandoor. Echter, dit is natuurlijk CloudFest, en daar willen ze dingen graag nét iets anders doen. Ze gebruikten de locatie in een pretpark perfect om in plaats van een elevator pitch een nieuw concept te creëren: de roller-coaster pitch.

Terwijl de achtbaantrein langzaam omhoog getakeld wordt tot 73 meter hoogte, hebben de deelnemers één minuut de tijd om een pitch te geven richting de professioneel opgezette camera’s, voordat de trein vanaf de top het snelle parcour aflegd. Tijdens de sessie op woensdagavond werden de beelden vertoond, waarna elke kandidaat nog één keer een minuut op het podium (zonder de spanning van de achtbaan) kon pitchen en een vraag vanuit de jury kon beantwoorden. Het humorgehalte lag hoog en deze sessie werkte daardoor dermate veel gelach op, dat ze het waarschijnlijk in het dorpje ernaast nog konden horen.

Dit concept was zeker geslaagd en hopelijk is dit ook iets dat ze in de toekomst blijven doen. Het unieke aspect van pitchen in een achtbaan is bijzonder en een mooie slag om een standaard elevator pitch.

 

Mijn ervaring met CloudFest

De drie dagen CloudFest waren énorm goed en professioneel georganiseerd. Elk podium had continu twee ‘stage moderators’ die de sessies goed aan elkaar praten. De hele dag door koffie, thee, stroopwafels (jazeker, een stukje Nederland in Zuid-Duitsland) en flesjes frisdrank. Lunch was verdeeld over ongeveer zes verschillende restaurants in zowel het park als hotels en bestond uit een warm en koud buffet. Tijdens de netwerkborrels (of eigenlijk: feestjes!) is er voldoende fris, bier en wijn voor een gezellige avond netwerken en losgaan, met ook verse pizza’s, bratwurst en currywurst (hoe Duits wil je het hebben?). Een avond in het thema van house, een avondje rocken met een Queen coverband en afsluiten met een heus Duits Bierfest.

Het was gedurende de drie dagen CloudFest ook stralend zonnig weer: perfect om tussendoor een wandeling te maken door Europa-Park en een paar attracties te doen. Het feit dat je door een bijna leeg park loopt en er speciaal voor de bezoekers een aantal attracties open zijn, is uiterst bijzonder en geeft een toffe sfeer en leuke beelden. Een hele achtbaan vol met CEO’s in pak welke in 2,5s naar 100kph gelanceerd wordt zie je natuurlijk niet dagelijks.

CloudFest heeft voor iedereen wel wat. Een grote diversiteit aan sessies, evenementen, deelnemers en sprekers, gecombineerd met een goede en professionele organisatie, maakt het een werkelijk bijzondere conferentie, op een nog bijzonderdere locatie! De data van CloudFest 2024 staan uiteraard al genoteerd in mijn agenda. Tot volgend jaar!

Meer informatie? Neem contact op met Thimo Koolen.

Gerelateerd

Meer innformatie?

Wil je meer weten over CloudFest 2023: een top conferentie, op een gave locatie, neem dan contact met ons op.