Wat is een DAP?

Het DAP [dap] – Dossier Afspraken en Procedure – is een document zonder handtekeningen waarin wordt beschreven hoe de Managed Services Provider (MSP) en klant dagelijks met elkaar samenwerken. De afspraken die in het DAP staan beschreven, kunnen worden uitgebreid of aangepast waar dat gewenst is. Het is hierdoor mogelijk om met elkaar de zaken te wijzigen en dit volledig af te stemmen op de samenwerking. Denk daarbij aan antwoorden op vragen als:

  • Wanneer kan de klant de Managed Services partij bellen?
  • Welke afspraken hebben we in een Prioriteit 1-proces met elkaar?
  • Wie mag Prioriteit 1 (P1) -incidenten melden?
  • Wat zijn de details van processen als het wijzigingsproces?
  • Wie mag wijzigingen indienen en goedkeuren?
  • Hoe patchen we systemen?
  • Wat is de back-up inrichting van diverse elementen (VM’s, Files etc.)?
  • Hoe gaan we om met datalekken?
  • Wat is de procedure voor klachten?
  • Wie praat met wie gedurende processen?
  • Heeft de klant wel of geen recht om buiten werktijden te bellen?

Een DAP is – in tegenstelling tot een SLA – een document waarin geen prijzen expliciet benoemd staan. Daarom is deze beter geschikt om op de werkvloer tevoorschijn te halen en daar in de dagelijkse samenwerking naar te refereren.