Ondertussen hebben we het gehad over de drijfveren van de digitale transformatie, hoe het digitale transformatieproces er meestal uitziet én veelvoorkomende belemmeringen die je onderweg kunt tegenkomen. Maar we vergeten natuurlijk niet één van de belangrijkste – al dan niet dé belangrijkste – schakel van een organisatie: haar mensen. Mensen zijn het meest energiek, maar vaak ook het lastigste element binnen een transformatie. Want verandering is vaak nog een dingetje. En dat terwijl een succesvolle organisatie 9 van de 10 keer draait om het voortdurend veranderen en ontwikkelen. Je wil je als organisatie immers flexibel opstellen en aanpassen aan trends en ontwikkelingen in je omgeving. En precies daarom is adoptie en verandermanagement een fenomeen dat voortdurend in je organisatie nodig is.

Een digitale transformatie is vaak een hele grote verandering voor jouw organisatie en jouw werknemers. We nemen je graag mee in belangrijke aanknooppunten om verandermanagement in digitale transformatie zo goed mogelijk aan te pakken.

Waarom zijn adoptie en verandermanagement zo belangrijk?

Waar het vaak misgaat in veranderprocessen, is het vergeten van de koppeling tussen die processen aan adoptieplannen. Het is daarom ook niet verrassend dat, volgens IDG’s Digital Business Survey, 89% van de bedrijven prioriteit zal geven aan digitale adoptie.

De ervaring van jouw mensen heeft een directe impact op je organisatie, aangezien het jouw werknemers zijn die jouw resultaten leveren. Tegenwoordig besteden zij gemiddeld 22 minuten per dag aan het uitvogelen hoe ze taken eigenlijk kunnen uitvoeren, wanneer ze te maken krijgen met nieuwe applicaties. Stel je voor dat je bedrijf constant snel veranderingen ondergaat, zonder enige aandacht voor adoptie en verandermanagement. Hoe zou die ervaring zijn? Hoe gelukkig – en vooral productief – zou de werknemer zijn en hoeveel tijd zou er verspild worden? Je raadt het al: veel meer tijdsverspilling en minder productiviteit dan je eigenlijk zou willen. Conclusie, dat willen we voorkomen.

Een functionele training, is dat niet genoeg?

Dus wanneer je organisatie veel veranderingen doormaakt, is het zinvol om in training te investeren, toch? Ja, maar dat is zeker niet voldoende. Integendeel zelfs: trainingen zijn vaak vrij oppervlakkig en hebben daardoor niet genoeg impact. Er kan oneindig veel kennis worden gedeeld, maar als mensen de vaardigheden niet verwerven of niet zowel de applicatie als implicatie en de waarde ervan begrijpen, heeft jouw trainingssessies weinig nut. Het gaat in een proces echt om het “doen”, dus je wil het veel praktischer insteken.

Naast de functionaliteit van de technologie moeten mensen de voordelen van alle veranderingen bij elkaar begrijpen. Waarom moeten we veranderen? Welke waarde halen we eruit? Hoe passen alle veranderingen in het grote plaatje van onze organisatie?

Kortom, je werknemers moeten de waarde zien van en zich betrokken voelen bij de digitale transformatie. Ook is het belangrijk dat ze het potentieel zien die samengaat met de verbeteringen die je gaat doorvoeren. Denk daarbij aan de technologieën, processen en cultuurverandering. Gedurende een digitale transformatie moeten tijd en moeite worden geïnvesteerd in het realiseren van een uitgebreid verandermanagement- en adoptieplan. Zowel voor het “nu” als voor de toekomst. Want we gaven het al aan: veel organisaties maken continu ontwikkeling door om relevant te blijven. Op deze manier wordt een optimale werknemerservaring bereikt. En zo worden je mensen niet alleen getraind in het functioneel gebruik van de veranderingen, maar zijn ze ook betrokken bij het proces.

Hoe maak je dit alles duidelijk aan je mensen?

Een digitale transformatie doorgaan betekent niet alleen dat je als organisatie iets “doet”, want het wordt vooral een deel van wie je bént. Dus: omarm die identiteit en neem jouw werknemers mee in het proces.

Wanneer je transformaties doormaakt, kun je jouw werknemers alle grafieken, bulletpoints en statistieken laten zien die je wil. Die overtuigen misschien de hersenen, maar – sounds cliché – ze overtuigen niet het hart. Ze hebben geen emotionele waarde.

Een mooie conclusie van dit alles is: investeer in de adoptie- en verandermanagement rondom je digitale transformatieproces. Investeer in het leren kennen van jouw werknemers(groepen) en de waarde die ze uit de transformatie halen. Maak duidelijk hoe hun toekomst er uit zal zien en wat de toegevoegde waarde van dit alles is. Ontwikkel een visie van wat die toekomst zal zijn voor jouw organisatie, en wat het betekent voor je werknemers. Hoe kan je dit goed doen? Door middel van storytelling. Op die manier kun je de betekenis van jouw inspanningen op het gebied van digitale transformatie tot uitdrukking brengen, bovenop alleen de functionele waarde.

Op naar hét digitaal werken

De conclusie is duidelijk: besteed tijd en aandacht aan adoptie- en verandermanagement wanneer je organisatie een digitale transformatie doorgaat. Wij bieden je graag handvatten hiervoor, of denken gewoon even met je mee. Neem gerust contact met ons op of plan een vrijblijvend consult of kennismaking in.

Gerelateerd

Meer innformatie?

Wil je meer weten over How to adopt: Verandermanagement in digitale transformatie, neem dan contact met ons op.