Managed IT vs Interne IT

Laten we meteen met de deur in huis vallen: als het gaat om de vergelijking tussen Managed IT of een intern IT-team, is dat geen of/of beslissing. Deze vormen van de invulling van IT kunnen namelijk tegelijkertijd lopen. Sterker nog, uit onderzoek van CompTIA bleek dat slechts 6% van de organisatie die een MSP inhuren, hun eigen IT-team ophieven. Maar wat zijn precies de verschillen tussen Managed IT en Interne IT? En wat zijn unieke voordelen?

Nog even terug: wat is Managed IT?

Managed IT is een IT-outsourcing vorm dat zich richt op preventief, proactief en real-time onderhoud van je IT-omgeving. Het kijkt niet naar een enkel probleem in de IT-infrastructuur, maar beschouwt deze als een geheel. Door dit proces kan een Managed Services Provider (MSP) effectief problemen voorkomen. Maar ook de downtime verminderen en het netwerk van een organisatie op de lange termijn soepeler laten draaien. Er is ook een verschil tussen Co-Managed IT en Managed IT. In het geval van Managed IT is er vaak geen IT-afdeling aanwezig binnen de organisatie. Een IT-dienstverlener vult deze rol volledig in. Bij Co-Managed IT is er sprake van een strategische samenwerking tussen de IT-leverancier en het interne IT-team van de organisatie.

Een intern IT-team: de voordelen

  1. Altijd IT-expertise ter plaatse

Een beschikbare IT-er binnen jouw organisatie kan ter plaatse en persoonlijk IT-problemen aanpakken waar nodig. Dat kan de wachttijden voor problemen die niet op afstand kunnen worden opgelost, verminderen.

  1. Meer controle over je gegevens

Met een intern IT-team houd je meer controle over je gegevens zonder afhankelijk te zijn van een externe organisatie. Organisaties die veel waarde hechten aan privacy of werken met veel persoonlijke of gevoelige data, kunnen zich in zekere zin ongemakkelijk voelen wanneer een externe partij gevoelige gegevens verwerkt.

  1. Volledig bewustzijn van de unieke behoeften van uw organisatie

Een intern IT-team zal volledig op de hoogte zijn van de uitdagingen en sterke punten binnen de IT-omgeving. Zij begrijpen ook de middelen die worden gebruikt. Het kent de omgeving door-en-door en weet hoe dit zich vertaalt tot andere systemen en activiteiten binnen de organisatie.

  1. Een “down-the-hall” relatie met IT

Eén van de belangrijkste voordelen van het hebben van een interne IT-afdeling is de persoonlijke touch die ze hebben in je organisatie. Het hebben van die nauwe relatie kan nuttig zijn om de samenwerking en betrokkenheid binnen je organisatie te verhogen.

Unieke voordelen van het hebben van een MSP

  1. Toegang tot getrainde en gecertificeerde experts op veel verschillende IT-gebieden

Consultants vanuit een Managed IT-partij kunnen een brede kennis bieden die erg moeilijk te vinden is op de arbeidsmarkt. In een rapport van Fortunly blijkt zelf dat ongeveer 46% van de bedrijven die een Managed Services Provider inhuurden, IT-outsourcing hen toegang geeft tot IT-expertise die intern niet beschikbaar is.

  1. 24/7 IT-ondersteuning

Managed Services Providers kunnen 24 uur per dag ondersteuning bieden. Dit betekent dat ze IT-problemen kunnen helpen oplossen tijdens de daluren. Een zegen voor organisaties die 24 uur per dag opereren of met systemen werken die altijd moeten blijven draaien.

  1. Fris perspectief op IT

Een MSP kan een ander perspectief op IT bieden. Dit kan weer inzicht geven in mogelijkheden voor het verbeteren van technologieën en processen. Ze zijn ook in staat om geavanceerde technologische oplossingen aan te bevelen die jouw bedrijf voorop kunnen houden in de innovatiestrijd. Je IT is altijd up-to-date en je systemen draaien op vernieuwende technieken.

  1. Flexibiliteit en schaalbaarheid

Managed Services Providers bieden flexibiliteit en schaalbaarheid. Dit betekent dat de technologie de eventuele snelle groei van jouw organisatie goed bij kan houden en kan inspelen op nieuwe ontwikkelingen.

Conclusie

Beide vormen voor de invulling van IT binnen jouw organisatie kunnen veel waarde toevoegen. Ieder op hun eigen manier. Afhankelijk van het type organisatie, complexiteit van je IT-infrastructuur en behoeftes op het gebied van IT, kan je besluiten welke vorm het beste bij jouw organisatie past. Ook is het mogelijk om Managed IT te combineren met een intern IT-team. Managed IT en interne IT kunnen elkaar namelijk heel goed aanvullen. Het is dus niet altijd Managed IT vs. Interne IT.

Vanuit Innvolve raden wij organisaties altijd aan om minimaal een IT-regisseur aan te stellen om de business-doelstellingen te vertalen naar de techniek. Voor de eerste lijn is het ook fijn als er een interne IT-medewerker beschikbaar is.

Co-Managed en On-Demand

We zien steeds vaker dat organisaties zoeken naar een hybride variant in plaats van helemaal uitbesteden. Dat kan met Co-managed IT. Voor kleinere organisaties zetten we ook steeds vaker een On-Demand variant in waarbij externe expertise op afroep inzetbaar is. Deze variant noemen we ODITS (On Demand IT Support).

Kosten Managed IT

Voor de prijzen van onze Managed of Co-Managed services (als aanvulling op je interne IT), kan je gemakkelijk en snel de calculator invullen die je een betrouwbare inschatting geeft op basis van kenmerken van jouw organisatie.

Of gewoon even laagdrempelig sparren over wat een MSP voor jouw organisatie kan betekenen? Plan makkelijk een afspraak in met Dave.

 


Gerelateerd

Meer innformatie?

Wil je meer weten over Managed IT vs. Interne IT, neem dan contact met ons op.