Wat is een Servicemanager?
Een servicemanager [ser-vi-ce-ma-ne-ger] is verantwoordelijk voor het beheren en verbeteren van de IT-diensten binnen een organisatie. Dit omvat het coördineren van de verschillende aspecten van servicelevering.
De belangrijkste taken van een servicemanager zijn:
- Verantwoordelijkheid voor Kwaliteit: Ervoor zorgen dat de geleverde diensten voldoen aan de verwachtingen van de klant is erg belangrijk.
- Bewaking van de SLA: De SLA legt gekwantificeerde en meetbare normen vast voor de dienstverlening, zoals beschikbaarheid, oplostijden bij storingen, betrouwbaarheid en continuïteit, deze moet bewaakt worden.
- Communicatie: Als contactpersoon voor de dienstverlening is de servicemanager verantwoordelijk voor het onderhouden van een goede communicatie met klanten.
- Continuïteit en Verbetering: De servicemanager is ook betrokken bij het identificeren van mogelijkheden voor procesverbeteringen en het waarborgen van de continuïteit van de dienstverlening.
Ben je geïnteresseerd in meer inzicht in deze rol? Lees dan hier het interview met Nicole Truijens.